Popis
Pobytový metodický kurz je určen učitelům českého jazyka, kteří si chtějí prohloubit metodicko-didaktickou vybavenost v oblasti výuky českého jazyka.
Letní škola nabídne workshopy zaměřené na praktické aktivity, které můžete využívat v hodinách se svými žáky.
Letní škola proběhne v hotelu Diana ve Velkých Losinách.
Těšit se můžete na workshopy, které propojí metodiku českého jazyka s moderními technologiemi, zavedeme vás do digitálního prostředí a nabídneme i workshopy zaměřené na osobností rozvoj a posilování učitelských kompetencí.
Program připravujeme:
Fake news, konspirační teorie, marketing a sociální sítě – Mgr. Gabriela Juránková
Jak rozpoznat a odhalovat fake news a konspirační teorie? Jak média a reklama ovlivňují naše myšlení a chování? Umíme se chovat bezpečně na sociálních sítích a ochránit svoje soukromí?
Jazyk a hudba: Písňové texty Josefa Kainara – doc. PhDr. Libor Martinek, Ph.D.
Jak spolu souvisejí jazyk a hudba? Workshop vás poutavou formou seznámí s tím, jak hudba v různých podobách vstupuje do světa jazyka – a zejména do uměleckého jazyka písňových textů.
Nová česká literatura a nové komunikační technologie – prof. PhDr. Lubomír MACHALA, CSc.
Nové mediální možnosti a technologie, především pak internet, se nevyhnuly ani literatuře a její podobu, fungování literárních procesů ovlivňují hned v několika ohledech. Platí to hlavně v oblasti šíření informací a také samotných uměleckých textů, popřípadě jejich vnímání a hodnocení.
Dynamika současné češtiny se zaměřením na mluvu mládeže: trendy a výzvy – Mgr. Michaela Lišková, Ph.D
Ve vyjadřování mladých je patrný nejen vliv angličtiny a moderních technologií, ale i snaha o originalitu či sklon k jazykové hravosti. Vznikají tak nové jednoslovné nebo víceslovné výrazy, experimentuje se s formální stránkou jazyka a některé z těchto novinek pronikají i za hranice daného sociolektu.
Umělá inteligence v tvůrčím psaní a datová žurnalistika pro výuku informační gramotnosti – Michal Kašpárek
V první části workshopu si ukážeme, jak velké jazykové modely jako ChatGPT nebo Claude reálně pomáhají při psaní a editování kratších textů, jako jsou články do školních časopisů nebo příspěvky na sociální sítě, ale i při větších tvůrčích projektech. Probereme jejich silné a slabé stránky, prakticky vyzkoušíme osvědčené tipy pro promptování.
Možno hradit ze Šablon OP JAK I i Šablon OP JAK II. Osvědčení o účasti bude vydáno na 24 VH s pokrytím následujících témat.
OP JAK II pro SŠ – Šablony 2.III/8 – témata: rozvoj digitálních kompetencí v českém jazyce a literatuře, well-being a psychohygiena, mediální gramotnost.
OP JAK II pro ZŠ: Šablony 2.II/4 – témata čtenářská gramotnost, pedagog. kompetence (metody a formy vzdělávání), well-being a psychohygiena, mediální gramotnost.